Er zijn allerlei manieren om beweging onderdeel te maken van uw dagelijks leven. Belangrijk is dat u weet waarom u meer wilt gaan bewegen, zodat u uzelf kunt motiveren en het bewegen volhoudt.

Bedenk een doel

Bedenk eerst welk doel u wilt bereiken. Bijvoorbeeld: ik wil over 3 maanden 5 kilo zijn afgevallen. Of: ik wil over een half jaar meedoen aan een hardloopevenement.

Bedenk ook hoe u dit einddoel wilt bereiken. Neem daarvoor haalbare tussendoelen. U kunt bijvoorbeeld starten met elke dag 10 minuten te wandelen of te fietsen. Probeer dit een week vol te houden. Lukt dat, dan kunt u er de volgende week 15 minuten van maken. Bouw het langzaam op.

Sport of activiteit kiezen

Als u weet wat uw doelen zijn, kunt u bedenken wat u wilt gaan doen. Dat kan een sport zijn, maar ook wandelen, fietsen of tuinieren. Daarna kunt u bedenken waar en hoe u wilt bewegen:

  • binnen of buiten?
  • alleen of met een maatje?
  • thuis of bij een vereniging / sportschool?

Volhouden!

Als u eenmaal bent begonnen met sporten of meer bewegen, dan is het soms lastig dat goed vol te houden. Hieronder staan daarom een aantal tips.

Van sporten een gewoonte maken

U kunt proberen meer structuur aan te brengen in het bewegen, bijvoorbeeld:

  • Een trainingsschema opstellen met een apart doel per training.
  • Sporten op een vaste tijd.
  • Een vaste afspraak maken met een sportmaatje. Bijvoorbeeld elke maandagavond hardlopen.

Meer beweegtips!

Beloning verzinnen

Bedenk van tevoren wat u uzelf als beloning geeft als u uw doel heeft behaald. U kunt bijvoorbeeld iets leuks voor uzelf kopen, of iets gezelligs doen met een vriend of vriendin. Die beloning kan een extra motivatie zijn als u moeite heeft om het vol te houden.

Ken uw valkuilen

Ook belangrijk is het om uw eigen valkuilen te kennen. Bijvoorbeeld dat u na het avondeten geen zin meer heeft. Of dat u met mooi weer liever in de tuin gaat zitten. Als u weet wat uw valkuilen zijn, kunt u ze vermijden.

Maak ook afspraken met uzelf. Bijvoorbeeld dat u éérst gaat sporten en daarna pas andere leuke dingen gaat doen.

Organisaties

Zwembaden

Sportfondsenbad Beverwijk

 0251-23 43 63 sportfondsenbadbeverwijk.nlKuikensweg 841945EPBeverwijk

Sportscholen

Sportschool Toradoshi

 toradoshi.nlPatersweg 401941BVBeverwijk

MAX Sports & Wellness

 0251-21 30 24 maxsportsandwellness.nlParallelweg 1301948NNBeverwijk

Greg's Gym

 0251-24 49 72 gregsgym.nlKuikensweg 841945EPBeverwijk

Sportverenigingen (alles)

Dartclub Sport

 0251-22 44 59 cafesportbeverwijk.comKorte Kerkstraat 121941GRBeverwijk

Biljartvereniging Sport

 0251-22 44 59Korte Kerkstraat 121941GRBeverwijk

Hengelsportvereniging Kennemerland

 0251-24 73 55 hsvkennemerland.nlHoflanderweg 131947ZABeverwijk

Sportaccommodatie met gehandicaptensport

Sportfondsenbad Beverwijk

 0251-23 43 63 sportfondsenbadbeverwijk.nlKuikensweg 841945EPBeverwijk

Heliomare Onderwijs - KindJeugdCentrum

 06-19 08 01 02 unieksporten.nlDe Velst 11963KLHeemskerk

Gehandicaptensport

Heliomare Onderwijs - KindJeugdCentrum

 06-19 08 01 02 unieksporten.nlDe Velst 11963KLHeemskerk

Heliomare - Revalidatiecentrum

 0251-25 47 14 deKIS.nlRelweg 511949ECWijk aan Zee

Sportorganisatie met activiteiten of training

Beverwijk Fit & Actief - Gemeente Beverwijk

 06-46 01 42 65Stationsplein 481948LCBeverwijk

Heliomare

 06-19 08 01 02Relweg 511949ECWijk aan Zee

Sportorganisaties voor mensen met een beperking

Heliomare

 06-19 08 01 02Relweg 511949ECWijk aan Zee

Sportloket

Beverwijk Fit & Actief - Gemeente Beverwijk

 06-46 01 42 65Stationsplein 481948LCBeverwijk

Heliomare

 06-19 08 01 02Relweg 511949ECWijk aan Zee