Gezond eten is het makkelijkst als het een gewoonte is geworden. Houd daarom bij wat u eet en drinkt. Daarna kunt u binnen uw eetpatroon stapje voor stapje gezonde aanpassingen doen. Elke stap in de goede richting telt!

Houd bij wat u eet en drinkt

Door een week lang op te schrijven wat u eet en drinkt, krijgt u een eerlijk beeld van uw eetpatroon. Dat kan heel verhelderend zijn. Misschien ziet u dat u toch meer of ongezonder eet dan u dacht. Ook wordt het dan duidelijk welke gewoontes u kunt veranderen.

Via de website van het Voedingscentrum kunt u gemakkelijk bijhouden wat u op een dag eet, via de Eetmeter.

Gewoontes doorbreken

Om een gewoonte te doorbreken kunt u een als-dan-plan maken. Eerst gaat u na wat uw gewoonte is. Bijvoorbeeld dat u koekjes eet als u 's avonds op de bank zit. Dan maakt u met uzelf een nieuwe afspraak: "Als ik 's avonds op de bank zit, en ik wil iets eten, dan eet ik een appel."

Pak ongezonde gewoontes één voor één aan. Als-dan-plannen werken minder goed als u er meerdere tegelijk maakt.

Meer over het maken van goede eetvoornemens leest u op de website van het Voedingscentrum. In Mijn Voedingscentrum vindt u hulpmiddelen om zelf een als-dan-plan te maken. U houdt eerst 3 dagen bij wat u eet. Vervolgens kunt u een doel instellen. De website houdt bij hoe het gaat en geeft suggesties om u te helpen het doel te halen.

De Eetwissel: stap voor stap gezonder

U kunt producten die minder gezond zijn, vervangen door een alternatief dat binnen de Schijf van Vijf past. Zoekt u een gezonder alternatief? Kijk dan eens in deze lijst van het Voedingscentrum.

Grote veranderingen zijn moeilijk vol te houden. Zet daarom steeds kleine stapjes binnen wat u nu al eet en drinkt. Neem bijvoorbeeld water in plaats van cola, of volkoren spaghetti in plaats van gewone spaghetti. Na elke 'Eetwissel' eet u weer iets gezonder! Bekijk meer Eetwissels op de website van het Voedingscentrum.

Uw huis gezond inrichten

Gezond eten is vaak lastig omdat ongezond eten zo makkelijk en verleidelijk is. U kunt thuis al veel doen om gezond eten makkelijker te maken en ongezond eten juisdt moeilijker. Zet de fruitschaal bijvoorbeeld in het zicht, op een plek waar u er makkelijk bij kunt. En zet ongezonde snacks op de bovenste plank van de keukenkast, in een niet-doorzichtige voorraaddoos.

Het Voedingscentrum heeft meer tips voor het omgaan met ongezonde verleidingen.

Proeven en uitproberen

Variatie is gezond. Elk voedingsmiddel bevat andere vitaminen en mineralen. Door regelmatig iets nieuws te proberen, zorgt u ervoor dat u overal voldoende van binnenkrijgt. In kookboeken, tijdschriften en op internet kunt u allerlei gezonde recepten vinden.

Een gezond boodschappenlijstje

Door vooraf na te denken over gezonde keuzes, maakt u het zichzelf gemakkelijker in de supermarkt. Bedenk vooraf welke gezonde maaltijden u gaat maken en maak een boodschappenlijstje. Dat geeft houvast in de winkel.

Samen eetgewoontes aanpassen

Het is veel makkelijker om gezond te eten als familie of vrienden ook gezond eten. Breng uw omgeving daarom op de hoogte van uw gezonde eetvoornemens. En probeer eens samen gezond te koken en tafelen! Meer over gezonder eten samen met anderen.

Dieetadvies bij overgewicht

Heeft u last van overgewicht? Misschien valt u vanzelf al af als u gezonder gaat eten. Soms werkt het beter om een dieet te volgen. Bij uw huisarts of bij de diëtist kunt u terecht voor dieetadviezen.

Organisaties

Diëtist

Diëtiste Anneke Wijtsma

Parallelweg 1241948NNBeverwijk

Diëtiste Bep Wolf-Koopman

 0251-25 45 96Hoflanderweg 1961945ZHBeverwijk

BodySwitch - Heemskerk

 0251-23 40 00 bodyswitch.nlRijksstraatweg 551969LCHeemskerk

Huisarts C.C. Paris

 0251-22 35 86 huisartsparis.nlFlorastraat 551943LGBeverwijk

Medisch Centrum Wijckermeer

 medischcentrumwijckermeer.nlKoude Horn 11941KABeverwijk

Huisartsenpraktijk Vondelpraktijk

 0251-22 68 20 vondelpraktijk.nlKoude Horn 11941KABeverwijk