Zorg en ondersteuning

Hulpmiddelen voor doven en slechthorenden

Als u slechthorend wordt of doof bent, dan gaat met iemand praten lastig. Ook kunt u tv- en radioprogramma's en films en toneelstukken minder goed volgen. Verschillende hulpmiddelen kunnen al deze zaken weer makkelijker maken.

Smartphone, computer of tablet

Apparaten zoals de smartphone, computer en tablet bieden veel mogelijkheden om te communiceren met anderen. Zo kunt u bijvoorbeeld met Whatsapp gratis tekstberichtjes uitwisselen en beeldbellen. Andere programma's waarmee u via internet gratis kunt beeldbellen zijn Skype, Google Hangouts en Facetime. U kunt met deze programma's ook tekstberichten uitwisselen.

Daarnaast is er speciale software waarmee doven en slechthorenden kunnen communiceren via tekst, spraak en beeld. U kunt hiermee bellen of een tolk inzetten via uw smartphone, tablet of computer. U leest er meer over in de volgende paragrafen.

Bellen via beeld of tekst

Met het programma Signcall kunt u bellen met tekst, spraak én beeld. Zo kunt u via uw smartphone, tablet of computer een telefoongesprek voeren met iemand die wel kan horen. U communiceert via beeld (gebarentaal) of tekst met een tolk. De tolk zet uw gebaren of woorden om naar gesproken taal voor degene aan de andere kant van de verbinding.

U kunt met Signcall bellen naar:

  • alarmnummer 112 (gratis)
  • KPN Teletolk (gesprekskosten €0,09 per minuut + €0,09 starttarief per gesprek)
  • Een tolk op afstand van Tolkcontact
  • vrienden en familie die de software geïnstalleerd hebben (gratis, zonder tolk)

De kosten voor de software worden meestal vergoed door de zorgverzekering. De eventuele gesprekskosten betaalt u zelf.

Tolk op afstand

Via Tolkmatch of Tolkcontact kunt u gemakkelijk via uw smartphone, laptop of tablet een tolk inzetten. Dat kan handig zijn als u bijvoorbeeld bij een balie een vraag wilt stellen. U kunt dan via beeld of tekst met de tolk communiceren. De tolk praat terug via de smartphone, zodat uw gesprekspartner het kan horen.

Bij Tolkcontact kunt u zonder afspraak een tolk op afstand regelen. Bij Tolkmatch heeft u hier wel een afspraak voor nodig. Kijk voor meer informatie op de websites van Tolknet en Tolkcontact.

Telefoon met aanpassingen

Hoort u minder goed, dan kunt u met wat aanpassingen nog wel telefoneren via de vaste lijn. U kunt bijvoorbeeld een telefoon aanschaffen met een ingebouwde versterker. Of een telefoon die geluid doorgeeft aan uw gehoorapparaat. Er zijn ook versterkers te koop die u kunt installeren op uw bestaande huistelefoon.

Er zijn nog meer hoorhulpmiddelen waarmee u het geluid van de telefoon kunt doorgeven aan uw hoortoestel. Soms kan dit met een speciaal Bluetooth zender-ontvangersysteem. Veel leveranciers van hoortoestellen bieden zelf zo'n systeem aan. Dit heet een 'streamer'. Kijk op de Hoorwijzer voor meer uitleg over de mogelijkheden en voor tips over mobiel bellen.

Op de website van Oorakel vindt u veel voorbeelden van aangepaste telefoons. Ook voor een overzicht van telefoonaccessoires kunt u terecht op Oorakel.nl.

Luisterhulp

Een luisterhulp is geschikt voor mensen die nog geen hoortoestel nodig hebben, er geen willen of er geen kunnen dragen. Een luisterhulp bestaat uit een handmicrofoon (zender) en een koptelefoon of halslus (ontvanger). De microfoon kunt u in de buurt van uw gesprekspartner houden. Maar u kunt de microfoon ook gebruiken om het geluid van radio of tv mee te versterken.

Hoortoestellen

Er zijn verschillende hoortoestellen te krijgen voor slechthorenden. Welk toestel voor u het meest geschikt is, hangt onder meer af van de mate van uw slechthorendheid. Meer over hoortoestellen leest u op de Hoorwijzer. Deze website biedt ook een overzicht van verschillende hoortoestellen.

Ringleiding

Een ringleiding zorgt ervoor dat u het geluid van de televisie of radio zonder omgevingsgeluiden via uw hoortoestel kunt ontvangen. Op sommige openbare plekken is een ringleiding aanwezig. Bijvoorbeeld in kerken, concertzalen of bij ontvangstbalies van zorginstellingen. U kunt dan de muziek of het stemgeluid van de spreker horen zonder storende bijgeluiden. Heeft het gebouw ringleidingen, dan staat dit meestal bij de ingang aangegeven. Op de Hoorwijzer vindt u een overzicht van gebouwen met voorzieningen voor slechthorenden.

Veel luisterhulpen hebben ook een ringleidingstand, waarmee u gebruik kunt maken van de ringleiding.

Infrarood

U kunt uw televisie, radio of muziek beter beluisteren met een infraroodsysteem. Als u een hoortoestel hebt, kunt u het geluid rechtstreeks op uw toestel krijgen. Heeft u geen hoortoestel, dan kunt u het geluid ontvangen via een zogenaamde kinbeugel (omgekeerde koptelefoon).

Streamer

Veel hoortoestelfabrikanten bieden streamers aan. Dit zijn zender-ontvangersystemen die werken met de Bluetooth-technologie. Het microfoontje van de streamer stuurt het geluid van een spreker of van een apparaat draadloos door naar uw hoortoestel. Streamers zijn wel merkgebonden: neemt u een ander merk hoortoestel, dan moet u ook de streamer vervangen.

Waarschuwingssystemen en wekkers

De deurbel, de wekker, de babyfoon: wat als u ze niet (goed) kunt horen? Een waarschuwingssysteem kan uitkomst bieden. Zo'n systeem maakt geluidssignalen zichtbaar met lichtflitsen. U koppelt het systeem aan een flitslamp of aan de schakelaar van een gewone lamp. Een waarschuwingssyteem kan ook geluid voelbaar maken met trillingen. U draagt dan een ontvanger bij u die gaat trillen als er iets aan de hand is. Er zijn ook systemen die het geluid versterken.

Voorbeelden:

  • Wekker die flitst of trilt
  • Geluidversterker voor de deurbel of de telefoon
  • Rookmelder die trilt of flitst
  • Babyfoon met een camera, trilfunctie en flitssignaal

Kijk voor meer voorbeelden eens op de website van Oorakel. Uitleg over aangepaste wekkers vindt u ook op de Hulpmiddelenwijzer.

Hulpmiddelen en vergoedingen

Op de Hoorwijzer vindt u informatie over de vergoeding van hoorhulpmiddelen. De Hoorwijzer biedt ook een stappenplan met uitleg over het kiezen van een geschikt hulpmiddel, mogelijke vergoedingen en het kiezen van een geschikte zorgverzekering.

U kunt ook bellen met adviescentrum Oorakel met uw vragen over hulpmiddelen en vergoedingen: 070 384 8308 (lokaal tarief). Of neem contact op met uw eigen zorgverzekeraar.