In de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is een aantal dingen vastgelegd over het gesprek met de gemeente. De gemeente moet jouw situatie goed onderzoeken. En binnen 6 weken na je melding een gesprek met je houden. Na het gesprek krijg je van de gemeente een verslag. Hier kan je daarna op reageren.
Het onderzoek
De medewerker van de gemeente moet een goed beeld krijgen van jouw situatie. Dat heet in de wet 'het onderzoek'.
Tijdens het onderzoek brengt de medewerker van de gemeente in kaart:
- wat je situatie is
- wat je zelf kan doen, wat anderen kunnen doen
- waar je hulp bij nodig hebt
- wat de mogelijkheden zijn voor professionele hulp
- welke eigen bijdrage je moet betalen
Het onderzoek bestaat uit een gesprek. Je kan een bijdrage leveren door een persoonlijk plan te maken. Daarin geef je zelf aan wat voor hulp je nodig hebt. Lever het persoonlijk plan in wanneer je melding doet, dan wordt het meegenomen bij het gesprek. Meer over het persoonlijk plan.
Binnen 6 weken
Doe je een melding bij het Sociaal team Beverwijk of de Wmo-adviseurs van de gemeente, dan heeft de gemeente 6 weken de tijd om onderzoek te doen. Dit staat in de wet.
Het gesprek maakt deel uit van dit onderzoek. Daarom moet het gesprek binnen 6 weken na de melding plaatsvinden.
Je kan contact opnemen met het Sociaal team Beverwijk of de Wmo-adviseurs van de gemeente als je na 6 weken nog geen gesprek hebt gehad.
Het verslag
De medewerker van de gemeente stuurt je na afloop van het gesprek een verslag. Hierin staan de uitkomsten van het onderzoek. Het verslag is een samenvatting van wat er is besproken en welke afspraken er gemaakt zijn.
Het is belangrijk dat je dit verslag goed doorleest en kijkt of je het eens bent met de afspraken die erin staan. je kan je opmerkingen aan het verslag toevoegen. Daarna stuur je het verslag ondertekend terug naar de gemeente.
Tip: Vraag aan het eind van het gesprek wanneer je het verslag kan verwachten.
Gratis professionele hulp
Bij het gesprek kan je gratis hulp krijgen van een cliëntondersteuner. Ook bij de voorbereiding. De cliëntondersteuner kan je meer vertellen over je rechten. En uitleggen wat je kan verwachten van de gemeente.